Lifterskan: Skuggland

Sunday, October 12, 2008

Skuggland

Love väntar på henne i Hornstull. Klockan är fyra och han har precis gått upp ur sängen. Han säger ”Hej LillaOj, hur är det med dig?” och hon säger: ”Det är sådär. Han rör inte vid mig.”
Love har gymnastikskor, mörkblå filtrock och trasiga jeans. Hans hår står åt alla håll och han lägger armen om hennes axlar när de går vid Bergsunds strand. Kysser henne på huvudet
Hon har träskor, utsvängda jeans och mörkblå kofta. Hennes fläta har lirkats upp och hon stoppar handen i hans rockficka. De går över Johanneshovsbron hem till henne.
”Välkommen till skugglandet”, säger hon och plockar bort vinglasen från nattduksbordet. De lägger sig på sängen och lyssnar på hennes LP-skivor. Mink deVille, Tim Buckley, Moon Martyn:



Hon kokar varm choklad och gör ostmackor, de tittar på fotboll, Sverige - Portugal och hon somnar i hans knä, vaknar av att han stryker henne över kinden.
”Du är som en syster. Jag vet att skugglandet och nattankarna skulle sluka dig om inte jag fanns.”

På natten drömmer hon att hon faller i en brunn, hundra meter bred, tusen meter djup.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag läste din text i 00tal. Och jag läste den här texten. Jag tycker om det. Det flyter omkring på ett behagligt och lite obehagligt (på ett behagligt sätt) sätt.

Jag ska hålla ögonen på dig för jag vill ha mer.

Wednesday, 15 October, 2008  
Blogger Lifterskan said...

tack Emma. Det var fint.

Saturday, 29 November, 2008  

Post a Comment

<< Home