Lifterskan: Love, Love, Love

Sunday, February 15, 2009

Love, Love, Love

Hur blir det när fredag den trettonde och alla hjärtans dag hamnar bredvid varandra?
Kanske man hamnar i fel säng med rätt kärlek.

De stannar inne i salongen när alla gått ut. Spelar den där låten. Ljuset ligger tomt på scenen. Hon sitter, han står.

När du äntligen kommer tillbaka hem till mig kommer jag se dig genom tiden du varit borta.

Efteråt tar någon annan med henne i en taxi till söder. De ramlar in i hallen, topless i vardagsrummet. Fjädrarna yr. De halkar barfota i spillt vin. De hoppar över spärrarna på Mariatorgets tunnelbanestation. Klockan är sex, om en timme och tjugoen minuter går solen upp. Hon står hemma i sitt kök. Hon står svart och blank i fönsterrutan. Love sover på soffan.

Det är skönt att han är där när hon vaknar. Håller henne i handen de där första timmarna av
Alla hjärtans
dag

Alla hjärtan. Hennes telefon plingar som Ernst Hugos dörrklocka.

Fel säng med rätt kärlek.
Rätt kärlek i fel säng.

Han där skriver att han tänkt på henne hela natten.
Han här skriver att han gillar deras stil. Håll i hatten.

4 Comments:

Blogger Isabel said...

Jag befann mig också vid Mariatorget vid den tiden. Synd att vi inte sågs.

Tuesday, 17 February, 2009  
Blogger Olle said...

Ja jävlar, den natten var Natten, med stort N.

Tuesday, 17 February, 2009  
Blogger Olle said...

This comment has been removed by the author.

Tuesday, 17 February, 2009  
Blogger * said...

Allt du gör med orden härinne, vit magi, vitt ljus.

vitmagivitljusmänniska, som jag gillar.

kram.

Wednesday, 18 February, 2009  

Post a Comment

<< Home