Lifterskan: En norsk, en tysk och…

Wednesday, August 04, 2010

En norsk, en tysk och…



Jag har fått grannar och är inte längre ensam här i hamnen. Två kill-grannar, en norrman, Stian och en tysk, Lutz.

Lutz kom och knackade på och frågade om jag ville dricka öl med dem och vi satt i deras lägenhet och de berättade om sitt projekt där de gett ett hus chansen att göra en sista resa innan det ska rivas. De har byggt en exakt kopia av ett hus som ska rivas och skickat det jorden runt. Det blev rätt illa tilltygat av posten och kom tillbaka i spillror. Nu ska de göra om originalhuset till en exakt kopia av huset de skickat runt jorden.

Sedan gick vi till min studio, bäddade med madrasser och kuddar vid balkongen och låg där och tittade på solnedgången. Lutz bjöd på 56-procentig likör i mjölkglas.

Jag vaknade där av att någon knackade på dörren. Jag var naken och blöt i håret. Tittade på klockan. 17.30.

Lutz stod utanför. Han hade rödsprängda ögon och håret var rufsigt.
– Jag tänkte att du kanske vill ha hjälp att städa?
– Jag vaknade precis, jag… vad hände igår?
– Det sista jag minns är att jag simmar mot dig.

Vi skrattade.
– Det låter livsfarligt. Jag kanske är värre än brännmaneterna.

Lutz haltade fram till flaskan på bordet. Den var nästan tom. En sjuttis Fischergeist.

– Har du gjort illa dig?
– Jag ramlade baklänges när vi dansade på bordet igår.
– Det gick vilt till.
– Ja, det gör vi om.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home