Lifterskan: En gul fläck

Wednesday, October 14, 2009

En gul fläck

Hon är på Markus releasefest med Orkanen, Judith, Love och Magdansösen.

Du Orkanen, du lyser som en jävla julgran när kärleken slår på stora trumman.

Ja, jag vet, flinar hon.

Sjömannen ringer. Han säger att han köper varm choklad till henne om hon rymmer därifrån.

Hon stoppar ölen innanför skinnjackan och smiter. Ringer Skådespelaren och ber om skjuts. Hon vet att han gillar när hon åker shotgun med fötterna på instrumentbrädan. Hon står på gatan och huttrar. Han är där på fem minuter. Han har en silverfärgad Mercedes och han glor på hennes ben.

Snygga skor.

Jag köpte dem på den där poesikonferensen i Berlin.

Men dina jeans är som en rustning.

Jag kan inte alltid ha strumpbyxor på mig. Dessutom är alla trasiga.

Han åker en omväg, spelar Tom Waits och kör mot rött. Han älskar när hon dansar, han tycker bäst om henne när hon rör sig, när hon inte säger någonting.

***

Sjömannen väntar på ett fik i Hornstull. Han ger henne varm choklad som han lovat. Han kallar henne Långben.

Långben, vad har du hittat på för sattyg ikväll då?

Jag har tvättat, hade sönder tvättmaskinen. Nu kommer grannarna mörda mig.

Du behöver något rent.


Det var spiken i kistan.


Du får väl skriva ett brev och be om ursäkt.

Vet du, jag hade precis skrivit ett kärleksbrev som jag skulle sätta upp där. Det brukar ju bara vara arga lappar där så jag tänkte att… att jag skulle göra någon glad istället men så pajjade jag maskinen med behån.

Du måste ju ha en sån där påse.

Jag vet. Jag ska köpa en sån jävla påse.

Vad du svär.

Jag är full. Jag tänkte att jag skulle skriva ett anonymt kärleksbrev. ”Vad gott det luktar när du har varit här och tvättat. Vilka fina färger det är på ditt ludd. Du glömde dina snygga kallingar i torkskåpet.”

De kommer ju fatta att det är du. Tjejen som snor alla rosor i rabatten och spelar Elvis och skrålar. Hon som har fyllt torkvinden med stora träd och grejer i papp.


Ja, kanske det. Och de kommer fatta att det är jag som har haft sönder maskinen.


De kommer att lyncha dig!

Mhm. Damn. Gömma en lönnmördare i torktumlaren. Så när jag öppnar sitter han där helt snurrig och ba: WHHHAAA I*M FUCKING GONNA KILL YOU YOU WASHING MACHINE HOE

Du får kasta tvättmedel i ögonen på honom.

Ja, och hälla mjukmedel på golvet så att han halkar. Jag har kvar min tvätt där. Måste hämta den inatt. Måste ner till mördarn.

Akta dej. Du kan också dö.

Nej.

Inte?

Dör gör jag aldrig.

Trodde för ett ögonblick att du var dödlig.


Jag har testat det gick inte.


Jag vill komma hem till dig och sova och läsa stora dikter.


Ja.

Och spela schack.

Jag måste pissa ut den där ölen nu.

Hon stannar länge där inne och tittar på sig själv i spegeln. Munnen som ett streck, kattögon, jävla fylltratt. När hon kommer tillbaka är han borta. Hon tar fel tunnelbana hem.

Det är ensamt att vara lifterska.

Klockan är ett och hon går hem genom slakthusområdet. Stannar en taxi som skjutsar henne gratis hem. Hon ber honom stanna på andra sidan vägen och går upp till grannen istället och knackar på. Han öppnar i kalsonger och t-shirt.

Hej, jag fryser får jag sova här?

Det är klart du får.

Han tar fram en t-shirt och blundar när hon byter om.
Hon kryper ner i sängen och han låter henne sova på hans bröst.
Stryker henne över kinden.

Fan du är ju kall som en istapp.

Jag kommer vara en pöl imorgon när du vaknar. En pisspöl.

En gul fläck?

Ja.

Titta det snöar.

1 Comments:

Anonymous Påven said...

Och allt är som vanligt hos dom ensamma ...

Wednesday, 14 October, 2009  

Post a Comment

<< Home