Lifterskan: N O R S T E D T S

Wednesday, March 05, 2008

N O R S T E D T S

Norstedts tornar upp sig som ett fort på andra sidan Centralbron. Det är här historien började i våras, det som sedan blev boken som är anledningen till att hon ska dit idag. I boken är det maj och natt och hon är på väg till T-centralen.

Någonstans vet jag att det är sista gången han håller mig så här. Jag vill inte åka. Men jag släpper taget och det gör han också. Jag sätter mig i taxin. Det är fortfarande mörkt när jag åker över Johanneshovsbron, Centralbron. Över Stockholm i nattvatten.

Då speglade sig Norstedts-bokstäverna neonblått i Riddarfjärden. Nu är de vita mot fönsterrutorna. Hon sparar känslan. Stoppar in vårsolen och bokstäverna längst in i hjärtat. Tittar upp mot himlen och blinkar.

– Ser du mamma, jag gjorde det!

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag är väldigt stolt, och glad att vara din kusin. du skriver så vackert.

Thursday, 06 March, 2008  
Blogger anna stina said...

heja heja heja heja heja!!

Thursday, 06 March, 2008  
Blogger Lifterskan said...

vad glad man kan bli av kommentarer

det är kanske fånigt så glad

men det blir man

Friday, 07 March, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Ska du bli publicerad?! Åh vad roligt! Stort grattis!! När kommer boken om Troll och TRulsa? Jag lovar att köpe ett ex. till min son om du någonsin går över till barnböcker :-)

Friday, 07 March, 2008  
Blogger Ester said...

grattis älskade kristina. du är så värd det! här får du min blogg. :)

Saturday, 08 March, 2008  
Blogger Pernilla Hanssen said...

min älskade lillasyster
det var som ett knytnävslag i magen
aldrig har något skrivet berört mig som mycket
tårarna kom så snabbt
jag älskar dig så mycket
mamma hade varit så stolt och jag kan se hennes underbara leende där uppe i himmlen

pernilla

Saturday, 15 March, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Åhh, gratulerar för det. Kan inte vänta tills din bok finns i min hand

Thursday, 20 March, 2008  

Post a Comment

<< Home