Lifterskan: Det kan aldrig göra så ont på svenska som det kan på finska

Monday, September 01, 2008

Det kan aldrig göra så ont på svenska som det kan på finska

Det bjuds på surströmming och sprit. Mannen bredvid henne säger på finlandssvenska:
”Det är som om jag alltid måste försätta mig i något jävla armod.”
Sedan lär han henne svära på finska. Mutta helvettin sattana kirrvellä.
”Det kan aldrig göra så ont på svenska som det kan på finska”, säger han. ”Och det kan aldrig gå så illa på svenska som det kan på finska.”
Bakom dem spelar björkarna i svartvattnet.
Så lutar han sig framåt, mot henne. ”Det sista min far sa på dödsbädden var att han önskade att jag fick ta över hans smärta. Han var en elak jävel, far.”

2 Comments:

Blogger Olle said...

Antingen är du den nye Mikael Niemi. Eller så är mannen du refererar till det.

Tuesday, 02 September, 2008  
Blogger Lifterskan said...

Hahaha. Det kändes så. Han var fantastisk iaf.

Synd att jag missade ditt kalas. Om jag var rik skulle jag bygga dig ett slott av päron.

Kram K

Tuesday, 02 September, 2008  

Post a Comment

<< Home