Lifterskan: love is something you don´t talk about

Saturday, May 30, 2009

love is something you don´t talk about

Torsdag

Judith är i stan. Hon sitter lutad mot väggen utanför La Habana. Hon blundar, kanske har hon somnat. Solen reflekterar regnbågar i hennes hår som på koltrastar och svarta hundar. Det står en halvt urdrucken Daiquiri på bordet, hon har en slocknad cigarett mellan tummen och pekfingret.

När de är ensamma solar Judith naken med särade ben.

– Jag knullar med solen, säger hon.

Lifterskan kysser hennes panna.

– Förlåt att jag är sen.

– Ingen fara. Vad somrig du är då.

– Ja, jag vet ju aldrig när jag ska stöta på honom så jag måste klä upp mig varje dag.

De går hem till Judith där hon blandar apelsinjos och brännvin i stora tekoppar med djuransikten på. Judith byter om till en svart klänning och svart hatt medan Lifterskan sitter på hennes säng och tittar på.

– Blir det här bra?

– Du är en katt.

De går till karaokestället på Sveavägen som påminner om bordellerna i New Orleans. De står upp i sofforna och sjunger David Bowie tills de blir hesa, sedan en taxi till Kåken där Judith försvinner i en tatuerad sjömanshistoria.

Lifterskan får ett mms där han sjunger hennes sång. Så skriver han: Kan du inte skriva 8 låtar till? Jag vill träffa dig. ingenting annat. gudarna ska veta det.

Hon ringer inte tillbaka.


Fredag

Regn.

Hon skriver: Det känns som att det inte står rätt till när jag är ute och svirar och letar kärlek på nätterna. När jag gör vackra buketter till ingen alls, vaknar naken.. Sätter på en skiva, kokar 1 ägg och snor morgontidningen. När jag känner mig som en snygg blomma i min klänning och inte trängs under paraplyet och hundkexen är blöta och jag med bara för att jag råkar drömma om dig på nätterna.

Hela dagen skriver de till varandra.

Hon äter snittar till middag på en vernissage på Angelika Knäpper. Mr M är där med henne. Han får henne att skratta och glömma. Han säger: Sötnos vad snygg du är idag, har du gjort någonting med håret? Hon har aldrig kysst honom och det är lika bra. Han är för bra för henne. Hon skulle bara smutsa ner honom som ett oljeläckande fartyg i ett fågelbad. Han är stilig. Har lockigt hår med guld. Så hon blir grov i munnen och lurar honom att hon inte har några trosor och att hon ska bygga ett glory hole åt honom i födelsedagspresent.

– Jag visste inte att du gick omkring och var stenkåt?

– Nehe, men så är det.

De går hem till Ovalia och dricker cuba libre i hennes dubbelsäng. Lifterskan ber mr M följa henne till tunnelbanan. Det regnar och han håller sin jacka över deras huvuden. Han kysser hennes kind vid spärrarna.

– Sluta tänk på honom nu.

Hon sätter sig bredvid en zigenarflicka på tåget och försöker prata men flickan bara skakar på huvudet, reser sig och går. Lifterskan skriver början till den nya sången.

I ask the gypsy on the subway
do you love someone?
and she says
shush your dirty mouth
love is something you don´t talk about

Hon gråter när hon trär nattlinnet över huvudet. Hon ser hans ansikte framför sig och hon somnar med knutna händer och läpparna slutna om ordet Gud.

2 Comments:

Blogger * said...

kram fina.

Saturday, 30 May, 2009  
Blogger Unknown said...

alldeles rörd.
vackert.

Friday, 07 October, 2011  

Post a Comment

<< Home