Lifterskan: Skankaloss / Du måste tycka om henne så som hon är

Monday, July 27, 2009

Skankaloss / Du måste tycka om henne så som hon är

De plockar upp Judith och Liebe på Sveavägen. Orkanen öppnar en flaska i baksätet och Lifterskan sätter på blandbandet med rock'n'roll. Så tar de motorvägen norrut till Dalarna.

I baksätet spills klänningar ner med vin och fulsprit. I behå och trosor sitter de och flinar mot Lifterskan genom backspegeln. ”När spriten är slut stannar vi och äter korv!” ropar Judith, så sjunger hon för full hals till Johnny and the Hurricanes. De stannar på en mack i Borlänge och handlar korv, folköl, snus och konserver.

Solen står fortfarande högt när de svänger in i Gagnefs folkpark. De parkerar Happy Harry vid vägkanten och slår upp två tält bredvid ett snår med hallonbuskar. Liebe lagar viltgryta på burk i stormköket i duggregnet.


***


Några timmar senare, medan Orkanen hamnar i slagsmål på ett lastbilsflak står Lifterskan på vägen i bara mässingen med en lampskärm på huvudet medan en dalmas dansar naken runt henne till opera.

"Din ssslampa!" väser Judith.

Tälten pyr av jazztobak och skratt. Vid Dalälven står Liebe och sjunger om märklig kärlek, flinar med hallonröd mun. Fotografen är också där. Lifterskan viskar till Dalmasen: ”Det där är min man. Han är livsfarlig.” bara för att se om han har någon stake.

Dalmasen drar på sig kallingarna och lommar iväg.

Sedan försvinner hon.

”Du måste tycka om henne så som hon är.” säger Liebe till Fotografen. ”Du måste älska Lifterskan för att kunna vara med henne. Jag minns när jag och Judith träffade henne första gången och vi bara: Vad fan är det här? Vem är hon? Det tog några månader men sedan fattade vi. Hon måste få vara fri. Hon måste få försvinna ibland.” ”Hon ska inte tyglas.”


***


På morgonen kryper hon in i hans tält. Han vänder sig mot henne och smeker henne över kinden. ”Jag släpper dig nu. Jag förstår att du måste vara fri. Jag blir förbannad när du vägrar säga vart du går och så ser jag dig i en husvagn med ett gäng grabbar som matar dig med korv och ost. Du måste ju fatta det.”

”Jag vill bara inte behöva anpassa mig till kärleken. ”

Hon kryper tätt intill ändå.







1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Really love here,i discovered here and will share and learn here ^_^ cool!

P.S. If anyone of you is also interested in
[url=http://www.advogarant.de/Infocenter/Rechtsinfo/Wirtschaftsrecht/Wettbewerb/Urheberrechtsverletzung.html]copyright watch abmahnun[/url] you can see my Sig.

Tuesday, 14 June, 2011  

Post a Comment

<< Home