Lifterskan: Staden - Kungen

Sunday, September 13, 2009

Staden - Kungen

Orkanen,

Jag träffade stadens kung inatt
en bourgeoisie med äkta silverhår och renrakade lår


en nebulös natt Orkanen

vi
simmade i chockrosa cocktails

Han sa att han ständigt är på resande fot

flyger concorde
i
Balmainpyjamas och kanintofflor
röker gräs i pipor han snidat ur potatis
släpper bomber över länder han inte tycker om
där svartmuskiga dvärgar bor:

Belgien, Malta och Kina
och när han hälsar på i sin stad
äter han lifterskor till frukost

Alors, fait attention sinon écarte tes jambes

Han bjöd mig på tuppspad och cointreau

serverat i saltkantade glas

vi åt middag klockan midnatt

tigerkycklingar

fiskar med namn ingen förstår

benlösa med
gulsvarta fjäll

Han berättade om sin barndom
om fadern
den gamle kungen

en navelskådande
nackbenad

narcissist
som lämnade honom ensam med

en sinnessjuk mor

en mordlysten syster


Han har en skatt

ett kassettband med sin röst som pojke

där han säger: Vi pratar om rymden

och fadern: Det gör vi inte alls


När han var liten prins spenderade han en sommar med att hugga halsen av observatorieråttor med sin leksaksgiljotin.


Han berättade för mig om talet
han höll
på sin systers födelsedag
att fadern förlöjligade honom
men gästerna applåderade
och att fadern då ställde sig upp
och gick

och dog

Systern som nu är anonym drottning av Bourdeaux

försökte mörda sin lillebror för att komma åt tronen
hon körde honom i en kundvagn på motorvägen
matade honom med flugsvamp och heroin
slog av strömbrytaren
och jagade honom sakta
nynnandes genom det mörka huset

när han låste in sig i badrummet
gräddade hon våfflor utanför dörren
och när hans sötsug öppnade
tryckte hon ner honom
höll hans huvud
under ytan
men misslyckades och dränkte sig själv i billigt vin


Han har ett ärr under ögat av hennes stålvärja

En dag när hon satt vid frukostbordet

/han var elva år då/

lyfte han upp henne
och bar henne upp till övervåningen
där han lade henne i badkaret och
spolade henne
med iskallt vatten
hon gjorde inte motstånd
de bytte inte ett ord

hon visste att han var starkare nu


Han gav folket en tablettask och förklarade sig själv kung


Vi var uppe på höga höjder Orkanen.

Han ser musik som former
berg i olika nyanser
där falska röster rusar som laviner mot trumhinnorna

och skär genom kött och själ
raserar allt i sin väg
han andas i en fyrkant

säger
att allting handlar om en halv sekund

slår två slag i taget

och talar i min mun

Jag berättade att jag är Mälholmens prinsessa
men jag vet inte om han hörde på

jag lämnade mitt märke på hans bröst
när han sov


vi kanske ska ses igen

kanske har han mjuknat lite





Staden: Kungen by lifterskan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home