Lifterskan: Det är därför han är så trött på mornarna / om hur ett litet hjärta kan vara stort

Thursday, November 26, 2009

Det är därför han är så trött på mornarna / om hur ett litet hjärta kan vara stort

Brev från Skuggan

ÄNTLIGEN! föll en sten från mitt hjärta, jag har sedan du skrev om leopardens hjärta gått och grubblat på en novell av en svensk författare som jag läst mycket av, men inte kunnat komma på namnet på. i morse kom det tillbaka och äntligen... Claes Hylinger och jag hittade min association med som en bonus

i en annan novell talar Hylinger om författarskapets inre villkor och liknar tillståndet vid leopardens ”mjuka gång, dess blixtsnabba attacker och dess djärva luftsprång”. Leoparden kräver tjugo timmars sömn varje dygn för att det oproportionerligt lilla hjärtat skall orka med djurets muskulösa kropp. Hylinger arbetar också han med begränsade uttrycksmedel och bearbetar noga materialet innan han lägger ned bytet, offren är väl valda: ”Diktarens och konstnärens hjärta är i likhet med leopardens hjärta för litet för allt han skall släpa på”.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home