Lifterskan: Det ligger en död katt på vägen

Saturday, June 30, 2007

Det ligger en död katt på vägen

Jason väcker mig med frukost på morgonen. Kaffe med chokladpaj. Kaffe och rostat bröd med jordnötssmör och sylt. Kaffe och skinksmörgås. Sedan fortsätter han jobba med huset. Klättrar upp för stegen. Slipar målarfärg som är hundra år gammal. Han blir svart i ansiktet och hans bara överkropp är täckt av damm. Jag blir smutsig när jag håller om honom. He is the dirtiest man I have ever been with, säger jag till de australiensiska tvillingarna Natalie och Jo.


Jag smiter in till poolen fastän man inte får än. Simmar och svettas under vattnet. Hänger på kanten och tittar på honom där uppe. Han har en mask för ansiktet och ser ut som en
utomjording. Ibland tittar han ner på mig. Då ler jag så att han förstår att jag längtar efter honom.

Idag ska jag lata mig vid poolen hela dagen. Läsa Innan du somnar. Bli gyllenbrun. Det är hett idag. Jag står i poolen och skriver. Det bränner på läpparna när jag trycker dem mot armen. Vattnet är fullt av vitt damm. Armarna är prickiga. Jag är ensam här. Rolling Stones i hogtalarna. Pojkarna jobbar med huset.

När Jason ropar svarar jag: I'm at the office baby, can you call me later? Han kommer med en kall Miller.
I'll have to take care of my girl.
Tack,svarar jag.

Ibland pratar jag svenska med honom. Ibland förstår han. Jag har lärt honom en sång på svenska, den jag hittade på i Charleston när jag såg en död katt på vägen. En kattunge med hjärnan utanpå huvudet.

Sången gör sig bäst på skånska. Progg, Pugh.

Jag var på väg till mataffären.
Skulle köpa bira med en tjej och ha fest.

Hade påbörjat kärleksaffären
och det kändes som allra bäst.

Då låg det en död katt på vägen.
Vart tog solidariteten vägen.

Ja, det låg en död katt på vägen.

När det kändes som allra bäst.

Jag var på väg till hospitalet.
Skulle hälsa på min gamla mor.

Morsan var i valet och kvalet.

Skulle arvet gå till mig eller min bror?

Då låg det en död katt på vägen.
Vart tog solidariteten vägen.

Ja, det låg en död katt på vägen.

När det kändes som all
ra bäst.

Jag var på väg till diskoteket.
Skulle träffa en annan tjej.

Jag visste det var värsta sveket

men jag kunde inte hindra mig.

Då låg det en...

Jag var på väg till New York city.
Skulle hälsa på min brorsa där.

Och jag tänkte "What a pity"

att jag inte fick den tjej han håller kär.

Då låg det en...

Nar ölen är slut ska jag gå och handla. Knäckebröd, matjesill, färskpotatis, gräddfil och gräslök. Det trodde ni inte va?

Bob är en man med enorma framtänder och en glugg som man kan stoppa en blyertspenna genom. Han vrålar när han ser mig i köket.
SUNSHINE! YOU ARE SPOILING HIM!
Sedan skrattar han och slänger huvudet bakåt. Spärrar upp ögonen. Stirrar in i mina.
Och jag bara ler.

Jag spenderar timmar i köket. Alltid dyblöt av svett när jag är färdig. Jason lägger isbitar i nacken.

Himlen är plötsligt helt grå. Så är det nästan varje dag i New Orleans. Blixtar och dunder. Marie Laveau i luften. Imorgon vill jag åka till hennes grav. Jag har redan köpt en tygpåse med magi i. Jag vet inte om jag tror på skiten men när jag har den i vänster framficka blir jag lugn.

Någonting måste skydda mig från den här staden. New Orleans magi. Svart och vit. Katrinas smärta. De övergivna husen. Kärleken. Burbun street. Mörk Mississippiflod. Spindlar och döda krokodiler i badkarsgravar. Blues och för många cigaretter.


2 Comments:

Blogger Olle said...

Du ska inte skriva en bok? Skulle kunna bli hur bra som helst.

Sunday, 01 July, 2007  
Blogger Lifterskan said...

Tack sotnos.

Monday, 02 July, 2007  

Post a Comment

<< Home