Lifterskan: Tight shoes!

Tuesday, June 26, 2007

Tight shoes!

Pulsen slår, fortare och fortare. Jag svettas i nacken som ett litet barn. Två nätter i rad har vi inte somnat förrän i gryningen. Jag vill aldrig gå och lägga mig. Nu kan jag inte sova.

Första kvällen firade vi midsommar. Pallade poppelkvistar, solrosor och ringblommor från ödetomterna runtomkring. Ett gäng ungar hade släpat ut två madrasser som de gjorde volter på. Mina neonfärgade Nike-skor gjorde succe när vi gick förbi.

Tight shoes! I like them shoes. Where'd you get them shoes!

Midsommarstången gjorde också succe. Vi dansade små grodorna och prästens lilla kråka och alla sjöng på påhittad svenska. Sedan satt vi på verandan hela natten och jag spelade svensk musik. Håkan, Robyn, Juni Järvi, Disciplin... Och dansade så att trosorna syntes.


Andra kvällen åt jag middag på KOOPS med Liam och Jason. Kanin-jambalaya och en kall Grolsch. Promenerade runt i staden, Canal, Burbun street, Decatur med en flaska Jack Daniels i en brun papperspåse. Jag är lång här. "You're a gangly girl" säger Jason och skrattar. Minishorts och en body från New York. Linblont hår och blåa ögon och bikers tar foton med mig. Jag slickar i mig uppmärksamheten som en liten kattunge gör med en skål fet mjölk.

Vi mötte upp med vänner från hostelet på en bar. Jag spelade Elvis och Bruce Springsteen på jukeboxen. Beth var där och dansade med mig. Beth är petite, hon har ilsket rött hår och violfärgade ögon. Hon har stuckit hemifrån och gör en roadtrip ensam genom staterna. På kvällarna sätter hon på sig en lackklänning och strippar på Burbun street. Jag kan lyfta Beth med en arm när vi dansar. Så klättrar hon på mig som om jag vore en strippstång.

Vi gick hem, uppför Canal street. Farligt, farligt. Gangsters i bilarna, tjejer som hånglar i baksätet. Köpte chocolate pie och lekte jaga. Stal blommor i rabatterna och planterade på innegården.

Jag går in på toa för att tvätta av mig all jord och en svensk kille stirrar på mig.
Du är väldigt, väldigt konstig. Vet du det?, säger han i sina snobbenkalsonger.

Jag ringde storasyster och pappa för första gången idag. Har inte hört av mig på ett tag. Pappa trodde att jag var hemma. Sedan frågade han om jag aldrig skulle växa upp. Jag svarade -Förmodligen inte. "Jag har börjat inse det", sa pappa och skrattade.

Det känns konstigt att tänka på Sverige. Jag är lite rädd för att komma tillbaka till Stockholm. Men jag längtar efter att sitta i fönstret i köket och andas ut. Titta på min kryddträdgård, lönnarna, lyssna på måsarna från Hammarby sjöstad. Cykla ner till Långholmen, äta picknick och dyka från pilträden. Jag längtar efter mina vänner. Moa med rödvinsmun och dans i benen. Ola i soffan och en Alienfilm. Salomons skratt. Titta på fotbollskillar med Mirjam. Lätta mitt hjärta för Johanna. Höra vad Sandra hittat på för sattyg. Träna modellgång med Kajsa. Bjuda Anniken på middag. Säga hej till John och Christinas bebis. Planka med Lasse...

Sedan får vi se om jag stannar. Just nu vill jag komma tillbaka hit. Bygga skateboards. Lära mig surfa i Kalifornien. Dricka gott vin och vara halvnaken under stjärnorna.


1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sötnos.

Thursday, 28 June, 2007  

Post a Comment

<< Home