Lifterskan: Från ormbunkarna kommer han se henne rulla

Tuesday, June 16, 2009

Från ormbunkarna kommer han se henne rulla

Hon sitter inträngd i ena hörnet av badkaret, under kranen. Med armarna kring benen och benen kring armarna, vilar hon hopkrupen. Vattnet är redan kallt. Han tar tag i hennes fot och kysser hennes tår. En efter en medan han blundar och rynkar pannan till ett träd av tre djupa veck. Hon sjunker ner med huvudet under ytan när han lyfter hennes fot. Hon tittar på lampan genom vattnet. Den pendlar fortfarande, långsamt.

– På midsommarnatten kommer jag rulla naken i daggen på ängen, säger hon.
– Det tycker jag att du ska göra.
– Det ger tur i kärlek och så blir man frisk.
– Jag kommer stå bland ormbunkarna och titta på.
– Varför ormbunkarna?
– För att jag ska fånga ormbunksblomman.
– Jag trodde inte att ormbunkar blommar.
– Klockan tolv på midsommarnatten gör de det, en sekund som ett blixtrande ljus och hinner jag plocka en av dem får jag kärlek, lycka och rikedom.
– Tänk då när du har plockat den och tittar upp och hela ängen är full av nakna lifterskor. Och du måste prova dem allihop för att få reda på vem som är den riktiga.
– Det kommer jag göra. För har jag ormbunksblomman så förstår jag djurens språk. Och jag tror att det är ditt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home