Lifterskan: Kongo solongo av Songo / Yamba dansade på ena foten

Tuesday, August 11, 2009

Kongo solongo av Songo / Yamba dansade på ena foten

Erik,

Bra, du är hemma. Sjukhus är fängelser för de sjuka. Och du hör inte hemma där.

Lund. Jag var där en gång och träffade en kille, José från Kuba. Vi åkte ut till hans stuga där jag var tvungen att huka mig för att komma in genom dörren men inte han. Han läste poesi och så knullade vi och hemma i Västerås satt han som spöat mig och grät.


¡Yambambó, yambambé!

Repic solongo i Kongo

svart eller svart ring;

Kongo solongo av Songo

Yamba dansade på ena foten


Ajuma är svart och sjunger

sjunger och går svart

ae

Yamba

ae

Tamba


svart är graven;

gräv svart, för helvete

Jösses, den svarta graven:

¡Yamba, Yamba, yambambé!


Jag är ensam igen. Jag bestämde mig efter att han fotograferat mig i källaren bunden med ögonbindel i svartvitt. Jag såg ingenting på flera timmar. Han matade mig med sprit och persikor och jag var så lycklig som jag inte varit sedan jag var barn. Jag grät när han sa att han kanske inte vill se mig mer.


Jag vill att du sätter på dig skorna och går ut genom dörren, det är inte många ute nu och det är mörkt. Jag vill att du stjäl en blomma från en rabatt någonstans, en som doftar starkt. Jag vill att du sätter den i ett glas på ditt nattduksbord. Jag kommer förhöra dig om vilken sort det är.

Orkanen hälsar att hon vill börja gräva vid Oscar Wilde.


/Lifterskan



0 Comments:

Post a Comment

<< Home