Lifterskan: grattis på din dag! kommer ihåg då du fyllde 18 och hade festlokal i skogen och jag spydde på skivspelaren.

Monday, January 25, 2010

grattis på din dag! kommer ihåg då du fyllde 18 och hade festlokal i skogen och jag spydde på skivspelaren.


Idag fyller jag tjugonio år. Leoparden väckte mig med gräddtårta på sängen och ett paket med Mary och Johnny och ett rött plektrum. Han sa att Malacofiskarna han hade tryckt ner i grädden skulle symbolisera honom och att geléråttorna var jag i olika färger. Den torkade rosen i mitten var livets torra träd. Skådespelaren SMSade Har den äran med dagen! Och jag skickade ett MMS på tårtan och mina ben.

Jag drömde om mamma inatt. I februari är det 10 år sedan hon dog och mitt tioårsjubileum som moderlös. Det firar man som sig bör med Moderkaka och Gravöl. I drömmen ljög jag för någon och sa att jag var hos henne när hon dog. Eller så kanske jag blandade ihop henne med mormor. Men ibland när jag ljugit om någonting ett tag tror jag på det själv. Nu berättade jag i alla fall för den där Någon att jag satt med min mamma tills hon bleknade/skrumpnade bort som ett glasäpple i min hand.

Så var det sommar och jag låg i gräset med Orkanen. En tjock skalbagge kom spatserande. Den hade vingarna utsläppta som om den tänkte flyga iväg. Men så fällde den ner dem och på utsidan var den helt i guld. Skimrande var den och bland det vackraste jag någonsin sett. Jag ropade på Orkanen och nu när vi tittade på den bar den omkring på en liten gravsten i svart marmor med guldskrift. – Det ser tungt ut, sa hon. Kanske kan någon annan insekt ta över ett tag? Hon lyfte på stenen och skalbaggen flög iväg och hon la dit en svartmyra istället som blev platt och dog.

Och eftersom han inte hade ringt på hela dagen ringde jag honom och han spelade piano och sjöng Ja Må Hon Leva i luren och sluddrade och sa Ja hm det där SMSet jag skickade Hm Det var väl galet? Ja, Hm, sa jag. Det var väl fint.

Klockan är halv tio och jag sitter kvar på kontoret. Jag hittade ett halvt paket ärtor och en öppnad burk senapssill i kylskåpet. Det blir min födelsedagsmiddag. För jag vill varken gå ut eller hem. Jag vill att Liebe ska komma hit. Och Judith, Orkanen, S, Izza, Ficktjuven, Johanna och Sofia, Angie, Poeten och Blixten. Vi åker väl iväg snart? Och Astrid – Må alla världens vägar stå öppna för oss och våra tummar för alltid. Jag fick en flaska Jack som står här och väntar. Han kan peka vart vi ska.

4 Comments:

Blogger * said...

grattis fina du. skickar en lång grön ballong upp i himlen. flyger en drake. smäller en jätteraket.

seglar på en svart svan över isarna.

kram.

Monday, 25 January, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Du skriver som Plura. Ja, det är nästan som att man tror att du är Plura.

Wednesday, 27 January, 2010  
Blogger Lifterskan said...

Haha jag hittade den här gamla texten jag skrivit: "Det var efterfest backstage men vi var för fulla för att kunna prata med någon, det enda jag minns är att Carla tyckte att glass skulle komma med vodkasmak. Jag tappade bort Love i nattvimlet och gick ensamma gatan hem. På Sveavägen snubblade jag över ett fyllo. Han skrattade åt min mössa. Jag skrattade åt honom. Svalde skrattet ner i magen när jag såg att han hade ett svart hål i ena kinden."

Wednesday, 27 January, 2010  
Blogger izabella said...

Grattis underbara fina. Gud vad jag saknar dig! Får gå förbi kontoret snart så att jag kan få ge dig en kram.

Tuesday, 02 February, 2010  

Post a Comment

<< Home