Lifterskan: Rovfåglar och finska indianer

Tuesday, January 05, 2010

Rovfåglar och finska indianer


Lyssna på det här. ”De abnorma personligheter som lider av sin abnormitet och är förstörda av samhället.” Jag är sociopat, säger Orkanen.

Nej du är en promiskuös balettdansös. En professionell snövit.

Jaha. Och du har ju bara lurat dem allihop. Förstår de inte det? Först lurade du doktorn att skriva ut dig och sedan lurade du honom att skriva ut en extra dos piller.

Man behöver egentligen bara sitta bredbent med lite öppen mun.

Fattar de inte att du spelar teater? Att du hittar på dina egna räddare i nöden. Oftast är det de där tafatta älskarna.

Kanske det.

Och ibland hittar du bara på dem. Men den där ynglingen verkar störa det där beteendet. Han ger dig verkligheten och det gör dig lycklig.

A man is a dick is a chicken is a man is a dick is a chicken

De skrev inte ut dig för att du blev frisk. De skrev ut dig för att de gav upp. De visste inte vad de skulle göra med dig.

Du är som en jävla gök Orkanen. Vet du det? Går omkring och lägger dina ägg i andras bon. Ägg som de vårdar med mer ömhet än de bleka kopiorna till skal de redan har.

Det är ett mänskligt beteende. Så gör rovfåglar och finska indianer. I det finska kriget gjorde vi så! ropar Orkanen och knäcker ett ägg i stekpannan så flottet stänker. Hon är barnbarn till krigsbarn och flyktingar. En vandrare, en båtflyktings kallsup.

Kasta inte ankar här Alice i Underlandet, säger hon och tar Lifterskans hand.

Men jag vill stanna med honom.

Du får dig själv att framstå som en madrass fastän du inte alls är det. Du är en flygande matta, har du glömt det? Du måste åka härifrån snart.

Jag tänker vänta till sommaren…då.. jag kommer sakna dig också.

Ja… jag vet inte hur det känns att vara ifrån dig nu när jag har träffat dig men jag vet hur det känns att vilja dö. Jag tror att de liknar varandra. Du är också en fågel, det vet du nog om, som sitter och tuggar girigt på mig.

Och tar bitar av dig med mig. Så att vi alltid är tillsammans. Du kommer väl ändå inte stanna här?

Nej, det här året blir vi fria på riktigt.




Foto Lena Modigh

0 Comments:

Post a Comment

<< Home