Lifterskan: Deras hem och hemlighet

Monday, January 04, 2010

Deras hem och hemlighet


Orkanen lämnar guldkors efter sig. Hon ber och gråter att det inte ska föra med sig otur. Hon verkar lycklig nu ändå. De kommer inte vara nyktra länge till. Mest för att Orkanen har en sådan genomträngande blick så att Lifterskan måste vara full för att stå ut med den. De sköljer ner spriten med mjölk. Och när de kommer in i ruset minns de vad som händer när toaletterna släcks. Lifterskan för sina fingrar över Orkanens läppar. En gång till. Det är de här toaletterna som är deras hem och hemlighet. Med gula piss och nikotingolv. Folk är inte riktigt kloka, säger Orkanen när de bankar på dörren. Vet du, jag såg en pygmé idag. Först trodde jag att det var en hund.

I Tel Aviv räknar Razi koncentrerat sina fläckar. Hon är inte längre arg på fyllan. Men hon har lika yvig päls. Hon vet att de vill ta på henne och hon vill inte spotta dem i ansiktet, hon vill ta tillbaka. Hon skriver till Lifterskan.

Jag är hemma igen i världens sista självvalt dekantenta stadsdel. Ingen bryr sig om hur det ser ut här bara de får vara. Jag dricker det som ska föreställa kaffe, kedjeröker noblesse och tittar ut på den delen av staden som jag kallar min. På julafton var jag på flatklubb i Jerusalem där min kompis spelade skivor. Alla skiter i hunukka, jul och allt annat. Vi ger presenter när vi vill och firar livet varje dag. Vad är det med allt detta som förändrar en så? Varför kommer alla de här känslorna tillbaka? Som att jag glömt hur allt det här känns. Varför känner jag mig full hela tiden och varför kan jag plötsligt ligga och stirra i taket, vara tårögt nöjd och glömma allt vad kickar heter? En dag i kibbutzen och jag ser ut som en hemlös. Neshikot Razi

Razi, jag tänker mig att du är barfota nu och att håret står på ända och att du luktar lite som eld och röd jord. Jag vill bli religiös för att kunna bli fanatiker och flata. Ett rabiat bi… ett prefixkrucifix.

du har själ, så kom kryp över mitt golv, på dina bara knän när tiden går
du har själ, så klara kalla nätter, tar du mina läppar när klockan slår
du har själ, så självsäker med flaskan i hand, säger du att du får
För lifterskor har själ, så ge mig kyssar, i taggiga rosensnår


(Foto Lena Modigh)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home