Lifterskan

Tuesday, June 15, 2010


På vinden är Gud en fähund
och det ryker ur gästernas hål
som om de vore vulkaner,
spyende stålverk, brinnande svål

Här föds änglarna med röda läppar
och myntinkast i pannbenet
de skramlar av dollar och dimes
pissar silver i månskenet

De unga har praktfulla horn
som de fejar mot himlens golv
de drömmer om dagarna
och vaknar när natten slår tolv

Varför låter det så vackert om vinden?
frågar ett passerande skepp
Jo gästerna har klockspel istället för lungor
och munspel istället för läpp

Jag ser ut över vinden och natten och tänker:

Tänd på min lyckostjärna
nu vet jag att livet är drömmens bror
nu vet jag att livet bär drömmens skor




Jag och Judith ordnade fest för att fira hennes födelsedag och mina kulturstipendium. Vi flyttade utomhus inomhus och byggde en stor äng i min torkvind, flyttade ut vardagsrummet under stora lönnen här utanför och bjöd in Svanen, tvillingsystrarna i Taxi Taxi, en dröm om Per Egland, en DJ-ande nyckelpiga, Leif Pagrotsky, Positivspelaren, Sjömanspoeten, Sockervaddskillen, Juni Järvi och Dansösen.









0 Comments:

Post a Comment

<< Home