Lifterskan

Monday, July 05, 2010



”Stackars unge som har brutit benet.” säger Ellen och klappar sin docka på huvudet.

Ellen och Olle fick tvåhundra kronor var av farmor att handla för på vår semester. Vi åkte runt på alla loppmarknader vi kunde hitta och Olle köpte en leksaksbil i plåt, ett Pokemon-gosedjur och ett dinosauriemonster i plast med tillhörande motorcykel. Ellen hittade ett pärlhalsband för femton kronor och en stor porslinsdocka med lockigt ljust hår och blå ögon av glas. Den har en rosa prickig klänning och en blus med blå och skära rosor, små vita bomullsstrumpor och vita skor i läder. ”Hon ska heta Anna-Lisa. Titta, hon har rosor på kinderna också.” De somnade på väg till Stor-Bror med saftmustasch och sina nya leksaker uppradade mellan sig.

Nu sitter Ellen på golvet med sin nya porslinsdocka under armen och tummen i munnen. ”Jag tror nog att du är lite imponerad av Kristina.” säger Stor-Bror till S. ”Det betyder att han är kär.”, säger Ellen utan att ta ut tummen ur munnen. Stor-Brors son Emil kommer hem med en bild på en femkilos gädda han fångat kvällen innan. ”Den var minst lika stor som du säger han och pekar på Olle. ”Du kanske kan göra en trofé av den och sälja på marknaden.” säger Olle. ”Kanske det” säger Emil stolt. ”Jag ska köpa chokladcigaretter på marknaden för pengarna jag har kvar. Tusen stycken ska jag köpa och bjuda alla mina kompisar hemma i Stockholm” säger Olle. ”Och jag ska köpa tusen tuggummicigaretter. Jag älskar tuggummicigaretter.” säger Ellen
.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home