Lifterskan: I love Arizona

Sunday, May 20, 2007

I love Arizona

Vi är i Tucson, Arizona, en mysig liten stad i södern. Ikväll ska vi åka till ett ställe där cowboys, militärer och queers turas om att sjunga karaoke. Folk är galna här och det är fullt av gamla vietnamveteraner som pratar i nattmössan. Här kommer lite dagboksanteckningar:

18 Maj, Joshua tree national park
"Första natten i bilen var tuff. Det var iskallt och vi vaknade av vildhundar som ylade utanför. Belöningen kom när solen gick upp över bergen och vi var omgivna av palmträd, kaktusar och klippor. Vi kom hit igår kväll efter en lång bilfärd från den sömniga lilla staden San Luis Obisbo, genom LA's rusningstrafik. Fem filer åt båda håll med fyra överkorsande broar och man blir lite svettig. Vi stannade och köpte öl på vägen och kom fram till parken i skymningen. Sedan rally genom kringelkrokiga grusvägar för att hinna till bästa solnedgångsutsikten Keys View vid Hidden Valley. Det var fantastiskt! Utsikt över dimmiga bergen och solen som sakta sjönk ned i horsonten. I mina solglasögon blev dessutom allting rosa så jag fick ett litet smakprov på hur det var att vara nerrökt hippie här på 70-talet. Vi träffade tre killar från Memphis och fick deras karta över campingplatser i parken. Så blev vi inbjudna att stanna hos dem när vi kommer dit.

Till slut hittade vi en plats att campa. Det var mörkt och vi käkade bönor och drack varsin kall öl i skenet av en lykta som riktiga cowboys. Platsen vi är på är så vilda västern som det kan bli. Vägen hit var kantad av gunshops och mexikanska tavernor. Här finns skallerormar och vildhundar och har vi tur lyckas vi fånga en kanin till middag.

Det börjar kännas bättre att köra. Det var lite ovant i början med en automatväxlad bil, det känns som att jag spelar dataspel. Men den är vit och fin och lyxig. Egentligen hade vi beställt en mindre men uthyrningskillen fixade en större. Man kommer ganska långt med fyra blåa ögon och två stora leenden. (Nu strök precis en vildhund förbi bilen...) Jag började med att köra över Golden Gate Bridge och sedan fortsatte vi på Highway 1 utefter den kalifornska kusten. Serpentinvägar och kilometerdjupa stup. Min höjdrädsla yttrade sig i ymmigt svettande handflator så Johanna fick ta över ratten den sträckan. Som tur är har vi olika nojjor när det gäller bilkörning. Johanna gillar inte motorvägar och jag kör helst inte vid stup eller över broar. Men här i öknen är det härligt dammiga vägar, vi sjunger med i Dolly Parton-låtar och stråhatten kittlar i nacken. Jag älskar att vara Johannas sydstatsfru och byter till högklackat så fort jag sätter mig i passagarsätet. Jag kommer komma hem från det här landet som en äkta patriot, med cowboyhatt och flaggan i topp!"

Johanna och ett Joshuaträd

Jag är den lilla personen

En kompis vi träffade på vägen

1 Comments:

Blogger Salomon said...

Åh, jag älskar att du är tillbaks i resedagboksformatet igen. Vet ingen som skriver så bra reseskildringar som du. Ha det skitbra, och lev alltid på gränsen, det blir bäst texter då... Puss!

Sunday, 20 May, 2007  

Post a Comment

<< Home