Lifterskan: Independence day

Friday, July 06, 2007

Independence day

Sitter på tåget till Västerås. Jag ska göra hamburgare till raggarna under Power Big Meet, världens största träff för amerikanska bilar. Klockan är sju, jag har sovit tre timmar inatt. Gömmer mina röda ögon under min Folly Beach-keps.

Det var väldigt konstigt att vakna i min egen säng. Det första jag tänkte var att Jason redan gått upp. Jag var blöt av svett igen. Jag kände inte igen mig. Tittade mig omkring, sakta kom det tillbaka. De tomma hyllorna, mina hyllor, min lägenhet.

Det tar ett dygn för mig att ta mig från New Orleans till Stockholm. Hundra meter från porten går väskan sönder. Resan är slut. Nycklarna ligger under rabarbern.

Lägenheten är en jävla röra. Papper, tidningar, räkningar överallt. Ett stort diskberg täckt med dammande mögel. I kylen står mat som gått ut för en månad sedan, ruttna grönsaker och några folköl. Det är stopp i badkaret. Aska på vardagsrumsmattan.

Jag brer en knäckemacka med dillkaviar. Öppnar en öl. Öppnar alla fönster.
4 juli. Independence day.

Jason ringer. Briana har äntligen fått sin skateboard. Hon var överlycklig. Han frågar om jag gråtit. Jag svarar att jag drack whiskey istället.
I have, säger han.
I didn't think it would be this empty without you.

Jag tittar på filmerna från Autobahnpark. Han är så vacker. Grått skägg, sexton skrattrynkor. Vi skålar med hallonöl.
I september kommer han hit.

SMS från Mirjam:
Ps. Får jag ta med mig en f l a r r e vin och våldgästa dig typ nu? Om en stund. Säg ja.

Vi äter svenska jordgubbar och sojaglass i bersån. Hon gråter när jag berättar om Jason. Skrattar, jublar. Johanna kommer. Hjärtat gör en volt. Revolt. Vi kramas och Mirjam gråter. Hon kan inte sluta skratta.

Vi går upp till mig. De fixar med Johannas myspace och jag sitter i fönstret och ler. Independence day.

Jag vill läsa mailen från Petter medan de är där. Jag har inte orkat öppna dem än. Två stycken är det. I det första står det att han gömt nycklarna under rabarbern. I det andra:

Jag tänkte bara tala om att också jag har träffat någon. Det hela hände efter att du hade ringt. X och jag började umgås och på den vägen är det, tänkte bara att det kanske var bäst att du hörde det från mig först. Jag förstår att detta medför vissa komplikationer i och med att du känner henne, men jag hoppas att du har viss förståelse.

X var förtjust i mig för inte så länge sedan. Hon var här när jag fyllde år och jag sa att hennes ögon var sjukt fina. Hon hade sytt en väska till mig.

Klart att det gör ont. Men han är iallafall inte ensam. Och vem är jag att bestämma vilken han får bli kär i. Eller hon. Båda är väldigt fina. Ett snyggt par. Aj aj aj.

Men jag blir arg när jag står och diskar hans mögliga stinkande disk. När jag hittar obetalda räkningar. Rensar hårkockor ur avloppet. Den här gången orkade han inte ens sopa skiten under mattan.

Jag tänker på Jason. Hur han lyfter upp mig när jag är trött. Bär mig till sängen. Jag är liten i hans armar. Sedan somnar han på mitt bröst.

På morgonen vaknar jag av att han tittar på mig. Stryker mig över magen. Jag kryper upp på honom. Vi viskar. I sömnen har jag knuffat honom ur sängen inatt igen. Armbågat honom i ansiktet. Snott allt täcke.
Snart, viskar jag.
Snart har vi dubbelsäng.
Men jag kommer fortfarande sno ditt täcke.



2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hoppas Raggarna är snälla mot dig här i Västerås / Nasse

Friday, 06 July, 2007  
Blogger SANDRA said...

åå kristina du är i sverige igen! är du helt förkrossad? jag blir tårögd av att läsa de senaste inläggen, så jag kan nog inte föreställa mig hur du känner dig... när kommer du tillbaka till sthlm? det vore fantastiskt att träffa dig! DU ÄR FANTASTISK! saknar dig. många kramar <3

(ska jobba i dalen 14 & 15 juli btw, med maja tror jag..)

Friday, 06 July, 2007  

Post a Comment

<< Home