Lifterskan: Stå och hänga är olagligt i New Orleans

Thursday, July 05, 2007

Stå och hänga är olagligt i New Orleans

Igår kväll när jag skulle gå och lägga mig fick jag syn på en pandabjörn. Pandan visade sig vara en Matthew med blåtira. Han var stor och tung men han såg ut som ett litet barn. När jag lade min hand om honom gnydde han som en bebis. Ögat var alldeles igenmurat, svart och svullet. Jag tog hans hand och gick till bänken vid dammen. Så fick han äntligen gråta lite. Han luktade konstigt sött i mina armar. Som jag kan tänka mig att en övergiven pandaunge luktar. En svettig pandabebis som var alldeles för stor för att jag skulle kunna hålla om honom som han behövde.

Natten innan stod han och pissade när polisen kom och tog honom. Staden får 160 dollar för varje person de sätter i fängelse. Passar på innan midnatt så att de kan slänga ut en igen när man betalat sina böter. Ensam utan pengar och sedan arrestera en igen efter midnatt för prostitution eller loitering, vilket rakt översatt betyder stå och hänga. Polisen hittar alltid en orsak. Hittar alltid på en orsak.

Man får dricka öl på gatan i New Orleans men akta er för att pissa ut den i ett gathörn.

Matthew blev misshandlad i fängelset av en annan intern. Sedan utslängd på gatan efter att ha betalat sina 800 dollar i böter. Jag luktar som honom nu.. Jag höll om honom innan han åkte till psykiatrikern. Äckligt söt, rädd svett över hela min klänning.

Matthews första resa utomlands. Stackars pandabjörn.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home