Lifterskan: Långbensgroda

Sunday, December 23, 2007

Långbensgroda

Ok. Jag vaknar halv två på natten och kan inte somna om så jag skriver en fabel (!)
Ja, hm. Här är den iallafall:

Innan vintern var jag långbensgroda och bodde på ett löv i skogen
Då och då letade jag efter kärleken på lönnlövskrogen
Drack en pilsner och åt en fluga
tänkte att snart får väl vad som helst duga
Först kom den vanliga grodan på besök
Jag kastade långa grodblickar, tänkte ”Jag gör ett försök”
Han var brun-grön
ganska skön
men ack så ordinär
jag kysste hans grodkind och sa ”Tyvärr”
Sedan kom åkergrodan, lite mindre och smal
men oj så tråkrig och hjässan var kal
Så kom den ätliga grodan, men han åt jag upp så det blev ingenting med det
jag bara såg på min mage och tänkte ”Nu blev jag fet”
Så plötsligt, ur en ölpöl dök han upp igen, grön och brun
men när jag tittade närmare såg jag att det var ju frun
hon var av sorten gölgroda och jag sa inte att jag ätit upp hennes man
men jag rapade belåtet när hon försvann
På andra sidan baren satt lövgrodan och vissla på mej
men han var alldeles för ung, så tack, men nej
Från sjön hördes sjögrodans busvissel
men jag tänkte bara ack vilket gissel
kommer jag aldrig finna min grodkärlek?
Få grodkyssar, grodvärme och smek?

Men just som jag satt där och beklagade mig för bartenderharen
kom en oxgroda in i baren
Jag tänkte, nu har jag min chans
bara jag spelar cool kanske jag får bjuda upp till dans
Jag hoppade fram och sa ”Jag har hört att du är illegal”
”Kanske det” svara han och jag var allt annat än sval
Jag stammade ”Ska vi ta en grodtaxi till skogsdungen min?”
Och han svara ”Men du är ju bara barnet, försvinn!”
”Men jag har ett gammalt hjärta och långa ben”
och han sa inget men tänkte ”Och hennes hud är len”

Redan i taxin tog han min hand
och jag visste att jag rott mitt grodkärleksprojekt iland
Jag blundade när han kysste mig och tungan hans var sträv
Och när jag öppnade mina grodögon hade han förvandlats till en räv

0 Comments:

Post a Comment

<< Home