Lifterskan

Sunday, February 21, 2010



18.50
Försvunnen 48 h och 40 minuter

Jag fryser så att tuppskinnet står på armarna. Det svider mellan benen. Bara för att han har henne hängande i sig som en rutten jävla blindtarm.

Det känns som att jag hoppar på varje tåg som kommer och inbillar mig att det är rätt. Han har sina klor i mig. Och ibland är jag bland molnen, dinglar, ingen säkerhetslina och klorna gör djupa hål i mig. Och när han tappar mig märker han det inte ens. Och jag faller och han flyger.

Janne följde mig till dörren och jag fick låna hans mössa. ”Jag kanske inte skulle berättat för dig att ingen vet vart jag är. Du kan ju vara en massmördare eller vadsomhelst.”
Jag skulle kunna dö nu och inte ens kunna ångra mig.

Bodil Malmsten säger: ”Tänka på dem som har det värre Ha! Skulle man börja tänka på dem som har det värre då är det bara att trycka av. Poff.”

Jag ska låta Kirunas snöstormar piska bort min självömkan.
Jag ska låta Kirunas snöstormar piska bort min självömkan och börja ljuga.


19.30
Försvunnen 49 timmar och 20 minuter

Jag fryser. Tåget är tre timmar försenat och jag ska byta i Boden. Jag har tagit upp en hel kupé för mig själv och brett ut mig så att ingen ska komma in och sätta sig bredvid mig. Smittad av lappsjukan men tvärtom. Ett lapptillfrisknande. Ett utdraget själ-plågeri som själ-ransakan.


20.10
Försvunnen 50 timmar

Bodil Malmsten lär mig ord som Självmedlidande. Jag är extremt självmedlidande. Jag tänker på hur jag mår hela tiden och tänker jag inte på hur jag mår så tänker jag på hur jag skulle vilja må eller vad jag ska göra åt saken för att må som jag vill må och mår jag så mår jag dåligt eller så mår jag bra. Jag mår bra, säger jag till pappa så att han inte ska behöva oroa sig.

Jag mår bra när jag skriver och åker bort. Det är det enda jag egentligen skulle vilja sysselsätta mig med. Gärna tillsammans med någon, gärna med mitt eget barn. Vi skulle kunna ligga i hytten och titta på polstjärnan och de vita björkarna som spökar och åkte vi norrut kanske vi såg norrsken och renar.

Om jag fick hundratusen så skulle jag kunna vara ledig och skriva i ett år. Snälla gode Gud ge mig hundratusen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home