Lifterskan

Wednesday, March 03, 2010


Temperaturskiftningar. Det knäpper i elementen.
Du besitter egenskaper som tidigare tillskrivits mentalsjuka institut-inspärrade kvinnor. Du är noga med hygienen, blyg och smälter in i väggen som genast protesterar och rasar in.

Och så står du där i rampljuset och rodnar och när du öppnar munnen kommer orden alla längtat efter men inte förstår och de står och gapar som försökte de stjäla dem från dig. Men så fort orden rör vid deras läppar, tungor blir de bruksord igen. Och de har inte hjärta att minnas dina kombinationer. Men jag vet, jag blundar och lyssnar noga så att mina öron blir som snäckskal. Jag förstår då vatten. Jag förstår ljuden från elementen och jag förstår att du talar samma språk. Du porlar, det är det de tycker om. Människorna.

Jag förstår inte bara att du kan elementens språk, du ser även kvarglömda iskristaller i augustijorden och du känner lukten av jordgetingarnas andedräkt, översöt och drucken av jäst frukt och nektar.


3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Lifterskan,

Du verkar inte må särskilt bra: är det idealet om hur man skall vara som "konstnär" som börjar gå ut över den Kristina? Börjar förresten inte hela idén om den självförbrännande konstnären kännas rätt nattstånden?
Det är inte kul om den man älskar har sex med någon annan, oavsett hur mycket man än vill att det skall vara en konstnärlig manifestation. Var lite snäll mot dig själv och försök känna efter vad DU vill, inte vad du tror att ditt alter ego vill eller vad du tror går hem som 10-talets intressantaste installation. Vi är alla rätt vanliga människor innerst inne, och få ideal är värda att dö för...

Wednesday, 03 March, 2010  
Blogger Lifterskan said...

Nattstånden, fint ord, får mig att tänka på killarna som knackade på mitt fönster på nätterna när jag var femton.

Jag varken skriver eller lever mitt liv för din eller någon annans skull. Jag är nyfiken på hur saker känns, både det som gör ont och det som är skönt och jag har bestämt mig för att sluta bry mig om vad andra människor tycker om det. DET är att vara snäll mot mig själv. Mitt liv är ingen konstnärlig manifestation lika lite som döden eller romantiken är det.

Och romantik har ingenting med sanning att göra,
har ingenting att göra med min odödliga morgon.

Men du har rätt i att hon är en satans jävul på min axel ibland. (Vad är en vanlig människa?)

/K

Thursday, 04 March, 2010  
Anonymous Jesus said...

Det får mig att tänka på något jag inte kan rå för. Det bara är där. Jag kan inte ta ansvar för det.

Thursday, 04 March, 2010  

Post a Comment

<< Home