Lifterskan

Thursday, February 25, 2010


Måndag 15 feb 18.10
Tillbaka efter 72 timmar

Jag går igenom lägenheten och letar efter spåren av henne.
Han kommer hem och vi sitter i soffan och jag säger som det är: ”Jag bjöd in henne för att jag vill ge dig allt som jag inte orkar ge dig nu när jag mår så här. Jag är trött och jag vill bort men jag tycker så mycket om dig. Få honom att förstå att det är någonting speciellt med honom, skrev jag till henne. Bär min kärlek och lust när jag inte orkar mer.” Han skäms så att han rodnar.

Visst gör det ont. Visst gråter jag när jag ser deras odiskade tallrikar och tomma vinglas i sängen. Men livet är ett socialt experiment. Lika bra att styra det själv. På samma sätt som masochister är masochister för att de egentligen älskar att ha kontroll så låter jag henne sova i vår säng för att inte tappa kontrollen. Det är Hans fel, det är klart det är Hans fel. Jag var tvungen att bli sån här för att stå ut. ”Det är bara mänskligt att falla då och då,” brukade han säga. ”Gör som du vill. Bara du skyddar dig.” Och jag ville slå en knytnäve in i hans ansikte. Men bry dig då! Ha mig för dig själv! Hans oförstående, hans absoluta kritvita svartsjuka. Och nu gör jag samma sak.

”Du ville bara testa mig?”
”Nej.”
”Du skulle säkert blivit besviken om jag inte gjort någonting.”
”Förmodligen.”

*

Jag vill att han ska växa och då räcker det inte med mig.
"Jag vill inte vara tillsammans med en liten ärta!" sa jag argt en natt och jag tror att han förstod.
”Sträck på dig.”
Och jag lyckades intala mig själv att det var honom och inte mig själv som jag pratade med.

**

Hon har sovit i min säng och han har legat tätt bakom, med armen om henne som om hon vore jag.
Han sa att han var förvirrad.
Livet är ett socialt experiment.
Han säger: "Det nya svarta är flickvänsersättare, du är aldrig mer ensam!"
Hans vänner kallar det:
"Ett modernt monogamt schizo-förhållande, flera personer i en och samma person."
"Post-humant post-modernt, överbryggar personer och psyken!"

Modern kärlek.
Det var det fulaste jag hört.

***

Jag är här för att hålla dina ensamma nätter borta
kind mot kind dansar jag med dig
och ju närmare vi kommer ju mer besatt blir jag av dig
och ju längre vi går ju mer besatt blir jag av dig
du vet att jag menade vad jag sa
jag vill se dig uppifrån
jag vill att du lämnar mig på dansgolvet
jag vill vara din modern love

****


0 Comments:

Post a Comment

<< Home