Lifterskan: Tonårsdrömmar och raggarbilar

Sunday, July 08, 2007

Tonårsdrömmar och raggarbilar


Jag mellanlandar i Västerås. Power Meet. De amerikanska flaggorna vajar fortfarande, Elvis och Fogerty spelas på radion. Jag jobbar i grillen, steker hamburgare i minishorts och försöker att få alla raggare att bli kära i mig. Sitter på bardisken och dinglar med benen. De har snuständer och motorolja i håret. Vi får starkcider i dricks.


En liten raggare med fjunig mustach och tonårshy ropar: Du är söt! och springer därifrån. Han kommer varje dag. Sitter och smygtittar och jag ler tillbaka.

Tjejerna har urringade linnen och ölmage. Tatueringar på bröstet och rött läppstift. Jag minns när jag var tonårig tjej och hängde på Powermeet. Jag bodde i den lilla byn Barkarö en kilometer bort och smet ut på nätterna för att cykla dit. Jag fick starköl av raggare som jag gömde hemma i garderoben. Pappa hittade dem såklart. Det här är du för liten för. Sedan drack han upp dem själv.


Ett powermeet hittade jag ett par som knullade i skogen. Killen låg ovanpå och jag gick fram och frågade om hon verkligen ville ligga med honom. Det ville hon.

En tjej åker förbi i sin röda Cadillac. Högblanka vingar och vit cowboyhatt. Jag längtar efter Texas. På vägen hem är det VM i fylla och dålig smak. Människor hänger ut ur bilarna. Alla intensivt sugande på flaskölen. Rock n' roll. Sydstatsflaggor. Alla är 18 här, säger en gammal man som knappt kan stå på benen.


Men allvarligt talat. Hur kul är det inte att sitta med sina bästa vänner i en bil, på en bil. Med stereon på högsta volym och en kall pilsner i handen. Skråla. Hur många behöver inte vara 18 år ibland?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ååå moa!!! hälsa henne från mig!

Friday, 13 July, 2007  

Post a Comment

<< Home