Lifterskan: Livets fest

Tuesday, December 08, 2009

Livets fest

Nairobi påminner om en bakfull engelsk herre som luktar bränt gummi och eld. De säger att staden kokar, att de är rädda att kaoset som hände efter valet 2007 är på väg igen. Gängen som drog runt och dödade och våldtog och brände ner hus.

Hon är på teater på Go Down Art Center. Bredvid henne sitter en man i kritstrecksrandig kostym och röd slips. Han luktar någon slags grönsak… grön paprika. Varför luktar gamla människor sur paprika i munnen?

Pjäsen handlar om en kvinna som korrumperar och terroriserar gettot Kwa Maji och om DJ Lwanda som är hjälten.

Hon pratar med mannen om den kenyanska litteraturen.
”Här i Nairobi säljer bara religiös litteratur och självhjälpböcker”, säger han och skrattar.
”I Sverige är det bara självhjälpböcker.”

Hennes chaufför John hämtar upp henne i taxin. Han säger att han tycker bäst om att köra på natten. Det är tomt på gatorna förutom någon enstaka nattvandrare. Deras kläder är så färgade av avgaser så de nästan smälter in i fasaderna.

När hon kommer hem till hotellet skyndar hon sig att sätta på datorn. Han är där.

Men, du är ju där, skriver han.

hej åh jag lyssnar på låtlistan du gjorde till mig.

jag var bara tvungen att ta med flygplanslåten som första.. är vi i samma tidszon?

två timmar före e jag. några flaskor också kanske? jag saknar dig

haha, alla flaskor du druckit är du före mig
du saknas mig massor. jag skrev precis till dig
men det får du läsa sen. har du varit med om några äventyr än?

ja eller .. jag tror jag blivit rånad. pinsamt. jag drack öl för att komma ur känslan. jag vill vara med dig

fungerar det?

ja. det är alltid min räddning ur knipor. och me dej var det ett sätt att komma in i en livets fest.
… jag ska starta en ny sekt: livets fest.

jag vill va präst!

bli präst! man får folk att bli kära sen rånar man dem

praise the lord!

vi kommer bli rika. vi gör en bibel!

som det ligger en pistol i. man tror det är en riktig bok men det är ett lönnfack inuti. som man kan råna dem med sen. efter några sidors predikan. det måste vara rika människor som går med, annars är det för mycket ansträngning

ja. jag ska hitta några på savannen

ja, några gentlemän

vi måste vara hemliga
exklusiva
och ge dem vad de vill ha
BEKRÄFTELSE

och sen ta det vi vill ha

pärlorna och guld

äh, fuck pengar.. om du kommer hem är jag nöjd. kan du se månen nu? för jag kan det

ja den lyser de e samma

du är ju inte så långt bort ändå

jag tycker så mycket om dig. jag är kär i dig.

får jag upprepa det där? jag är kär i dig. du är overklig
och lite full..

ja. men någon måste ju vara det också

7 dagar kvar. oj vad jag längtar

jag med.. de sköt här utanför igår. det är en hård stad. men nu ska jag sova så jag får drömma. det regnar utanför nu. jag ligger i en stor säng med himmelsängsnät runtomkring . knäna uppdragna lite öppen mun

jag vet
jag är där

jag längtar efter dina händer och ögon. nu spöregnar det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home