Lifterskan: Flyktfåglar

Tuesday, December 04, 2007

Flyktfåglar

John kommer och hälsar på, min nya vän Poeten. Jag har feber och han lagar middag åt mig medan jag sitter uppkrupen på pallen bredvid och bedövar huvudet med glögg.
I always end up cooking for sick girls

Han steker svart trumpetsvamp från pappas skog, kanske besviken först att jag bara vill vara vän, kanske just därför kan vi prata med varandra om allt. Hemligheterna bakom hans poesi. Vissa av dem viskas av en liten pojke, instängd i hans ögon (Mirjam har rätt, han ser ut som en fågel. En flyktfågel).Vi vet båda två att vi berättar för mycket, men vi har inte tid att vänta. Imorgon bitti flyger han iväg igen
Till Wien
flygvärdinnan
och kärleken?

Vi lär varandra om kvinnor. De vilda. Om att inte komma längre än nära
Han berättar om hon den vackra, hon som hade ett skotthål i bröstet.
Om branden
Afrika
och sorgen

Vi längtar lika mycket efter kärlek som alla andra
och en dag ska väl ändå du och jag också lyckas komma någon mer än nära John?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home