Lifterskan

Saturday, July 17, 2010


Idag ska jag prova på att vara norsk i den här den sista av Sovjetstater. Jag ska köpa hem fiskkakor och blodpølse och göra lefsor. Lefsor är ett slags bakverk norrmännen gör av ett hårt tunnbröd som de låter bli mjukt mellan fuktiga handdukar, brer smör, socker och kanel på, rullar ihop och skär i små bitar. Perfekt när man är ute på fjället med sin lilla lilla ko och sin lilla lilla smörkärna.
Jag ska säga rusbrus och skallebank och gammelgris och jag ska kalla Tarzan för Djungel-Ola och Nalle Puh för Ole Brumm.
Jag ska låta glad samtidigt som jag saker som ”Ditt leende liknar mer ett fiskrens och därför ska jag smörja in dig i honung och rulla dig i pissmyror.”
Jag ska göra om engelska ord till mina egna genom att uttala varenda stavelse. Och sätta prickar över alla mina a:n. ”Det är graejt icke sånt?”
Och jag ska gå på tur och tänka på hur högt det är från fjällets topp till fjordens djup och lyssna på havet tills Grieg sprutar ut ur alla mina hål.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home